קי ושיאצו

המושגים הבסיסיים

"קי" היא ההגייה היפנית למונח הידוע יותר בהגייה הסינית – צ'י. מקובל להגדיר קי בתור אנרגיה, או אנרגיית החיים. למעשה, ההגדרה הזאת אינה מדויקת – כפי שהמאמר מה זה צ'י מסביר באופן מאיר עיניים. עם זאת, מקובל להשתמש בביטוי המוסכם "אנרגיית החיים" כמשהו קרוב מספיק, וכך אעשה גם אני ברשומה זו. אלה המעוניינים בהסבר מקיף יותר על קי, מוזמנים לקרוא את המאמר של ניצן אורן על המיסתורין הסיני הגדול.

ביפנית, "שי" משמעו – אצבע, ו"אצו" – לחץ. שיאצו היא, אפוא, שיטת טיפול במגע; בעיקר באמצעות לחץ עם אצבעות הידיים וכפות הידיים, ולעתים גם שימוש במרפקים ובברכיים, בהתאם לגילו ומצבו של המטופל. טיפול השיאצו מתבצע על מזרן טיפולים בבגדים נוחים, ונמשך בדרך כלל כשעה.

מהות הטיפול ומטרותיו

אנו יכולים לחשוב על דוגמאות רבות מחיי היומיום, שממחישות את הקשר בין הגוף לנפש: למשל, ביטויים שמשתמשים בדימוי גופני כדי לתאר מצב נפשי ("לקחת ללב", "לשמור דברים בבטן", "לשבור את הראש"). מצבים נפשיים ונסיבות רגשיות הם מקור לטלטלות בחיינו, וטלטלות אלו לעתים מחלישות אותנו והופכות אותנו לפגיעים יותר למחלות. זה אחד המקומות בהם טיפול השיאצו יכול לסייע, משום שהוא מתמקד בכוח הריפוי הפנימי של המטופל ובחיזוק הזרימה של אנרגיית החיים (או הקי, כאמור) במרידיאנים – ערוצי האנרגיה שמאחדים את הגוף הפיזי עם הגוף האנרגטי. מבחינה זאת, מתבסס טיפול בן זמננו על הרפואה הסינית בת אלפי השנים, אבל באופן שמחובר לגמרי לכאן ולעכשיו. האדם המערבי חי בסביבה, שמכילה מרכיבים רבים המפרים את האיזון – בין אם מדובר בקצב החיים המהיר, האוכל המתועש העשיר בחומרים משמרים וכימיקלים, החוסר בפעילות גופנית מספקת, האוויר המזוהם שאנו נושמים ועוד גורמים רבים אחרים. טיפול השיאצו מסייע לאדם לחזור לאיזון, בכך שהוא מעורר, כאמור, את כוח הריפוי המצוי בתוכו. שילוב שינויים בתהליך בהתאם לצורך בתחום התזונה, הפעילות הגופנית והיבטים נוספים של החיים יכול לקדם עוד יותר את הריפוי.

הבעיות בהן יכול טיפול שיאצו לסייע הן רבות ומגוונות. בדומה לרפואה הסינית, עליה היא מבוססת, שיאצו היא שיטה הוליסטית המטפלת באדם ולא בסימפטום. אין פירוש הדבר הוא שלסימפטום אין חשיבות, כמובן; סימפטום כמו כאב חזק, אקוטי או כרוני, עשוי לפגוע משמעותית באיכות החיים ובתפקוד שלנו. לפיכך הסימפטומים וההתייחסות אליהם חשובים ביותר, משום שזה מה שהאדם חש כרגע, והסימפטומים הם אלה שהביאו את האדם לבקש טיפול; ללא הסימפטומים, הוא כנראה לא היה מגיע לטיפול מלכתחילה. הסימפטומים הם אלה שעוזרים לאדם לספר את תמונת המצב שלו, וכפי שניסחה זאת מטפלת שהכרתי – הסימפטום הוא הצוהר שדרכו האדם מאפשר למטפל להיכנס לתוך עולמו כדי לעזור לו. עם זאת צריך גם לזכור, שלאנשים שונים יהיו לפעמים סימפטומים שונים במחלות דומות, ושסימפטום הוא ביטוי של משהו עמוק יותר. לכן, כיוון שמטרת הטיפול היא לעורר את כוח הריפוי הפנימי של המטופל ובעקבות כך לסייע לו לחזור לאיזון, הטיפול יכול לסייע במגוון רחב של מצבים ומחלות, שבאים לידי ביטוי בסימפטומים שונים; באמצעות טיפול שורש בבעיה, מטופלים גם הסימפטומים. כמטפל, חוויתי זאת במקרים מגוונים, מטראומות מיניות ועד פיברומיאלגיה וסרטן.

איני מתיימר לרפא כל מחלה או להיות בעל יכולת לעזור לכל אדם או בכל מצב, וכאשר אני שומע על הבטחות למעשי קסמים בריפוי מחלות, הדבר מקומם אותי. עם זאת אני מאמין בכל לבי שבכל מצב, גם במצבים הקשים ביותר, אפשר וצריך לתמוך באדם הסובל באמצעות טיפול. הסיבה שאני מטפל וממשיך ללמוד לטפל, היא כדי שאוכל לעשות את זה באופן הכי טוב שאני יכול.

כדי להזמין טיפול שיאצו – צרו קשר.

תגובה אחת על קי ושיאצו

  1. פינגבאק: יתר לחץ דם: איך לחסל נינג'ה בעזרת זוקיני וחליטת מרווה |

כתיבת תגובה